Opinia Komisji Rewizyjnej o realizacji budżetu za rok 2008
O P I N I A
KOMISJI REWIZYJNEJ O REALIZACJI BUDŻETU GMINY
ZA ROK SPRAWOZDAWCZY 2008
Komisja Rewizyjna, po zapoznaniu się z wykonaniem budżetu gminy Strawczyn za 2008 rok i przeprowadzeniu kontroli oceniła jego realizację następująco:
Budżet gminy Strawczyn na 2008 rok zatwierdzony Uchwałą Nr XII/91/07 Rady Gminy w Strawczynie z dnia 28 grudnia 2007 r. zamykał się kwotą 21.735.185 zł po stronie dochodów i kwotą 20.477.225 zł po stronie wydatków.
Podczas realizacji budżetu wprowadzone zostały zmiany po stronie dochodów i wydatków na podstawie uchwał Rady Gminy i Zarządzeń Wójta Gminy. Zmiany dotyczyły zwiększeń i zmniejszeń planu dochodów i wydatków oraz przeniesień pomiędzy działami, rozdziałami i paragrafami.
Po dokonaniu w/w zmian planowane dochody zwiększyły się o kwotę 2.147.597 zł i wynosiły 23.882.782 zł, również wydatki uległy zwiększeniu o kwotę 2.441.145 zł i wynosiły 22.918.370 zł.
Na plan 23.882.782 zł dochody są zrealizowane w kwocie 24.088.476,77 zł, tj. 100,86%. Największy udział w strukturze dochodów stanowią subwencje, które wynoszą 11.345.414 zł, mniejszy udział mają dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa w wysokości 5.566.964,73 zł oraz dochody własne 5.627.909,87 zł.
Mimo wysokiego wskaźnika wykonania dochodów własnych, występują zaległości podatkowe, wynoszą one wraz z odsetkami 630.487,11 zł.
Plan wydatków budżetowych wynosił 22.918.370 zł, został zrealizowany w kwocie 22.074.641,88 zł, tj. 96,32%.
Na działalność bieżącą przeznaczono 17.505.507,61 zł, co stanowi 79,30 %, w tym wynagrodzenia i pochodne wynoszą 8.068.002,31 zł, tj. 36,55 % wszystkich wydatków, a wydatki majątkowe 4.569.134,27 zł, ich udział procentowy w wydatkach wyniósł 20,90 %.
Niższe wykonanie wydatków spowodowane było niedotrzymaniem terminu wykonania modernizacji budynku Zespołu Placówek Oświatowych w Strawczynie, w związku z czym w 2008 roku nie zapłacono należności na kwotę 434.784,82 zł.
Wydatki gminy za 2008 rok:
Wyszczególnienie | Wykonanie w zł | % udziału w wydatkach ogólnych |
Wydatki na inwestycje | 4.569.134,27 | 20,70 |
Wydatki na działalność bieżącą - w tym na wynagrodzenia i pochodne | 17.505.507,61 8.068.002,31 | 79,30 36,55 |
Wydatki ogółem | 22.074.641,88 | 100,00 |
W 2008 roku Gmina nie zaciągała kredytów i pożyczek, a spłaty zaciągniętych w poprzednich latach kredytów i pożyczek wynosiły 1.253.475,07 zł.
Na koniec 2008 roku Gmina Strawczyn nie miała zobowiązań.
Uzyskana w 2008 roku różnica między dochodami a wydatkami budżetowymi w wysokości 2.013.834,89 zł stanowi nadwyżkę budżetową.
Po uwzględnieniu stanu niedoboru budżetowego na koniec 2007 roku w wysokości 1.090.110,18 zł, nadwyżki z 2008 roku w wysokości 2.013.834,89 zł i umorzeniu pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości 125.700 zł, to stan nadwyżki budżetowej na koniec 2008 roku osiągnął wielkość 1.049.424,71 zł.
Biorąc pod uwagę prowadzoną gospodarkę finansową Gminy Strawczyn i analizę sprawozdań z wykonania budżetu gminy, Komisja Rewizyjna wnioskuje o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2008.
Stępień Grzegorz - Przewodniczący Komisji,
Wesoła Maria - Z-ca Przewodniczącego Komisji,
Nowek Mieczysław - Sekretarz Komisji,
Kukulski Tadeusz - Członek Komisji,
Szczepański Włodzimierz - Członek Komisji